Dlaczego warto spać?

19648335_65b378cbba_m

Czy chce Ci się spać? Jeśli tak, to należysz do większości, która regularnie nie dosypia. Przyczyny są różne: nadmiar pracy czy obowiązków domowych, imprezy, telewizja, Internet. Nie jest żadną tajemnicą, że sen daje nam wypoczynek i poprawia samopoczucie, ale to nie jedyne korzyści, które zapewnia. W czasach powszechnego niedoboru snu  tym bardziej warto wiedzieć, jakie znaczenie ma dla nas przesypianie odpowiedniej liczby godzin każdej nocy i jak jego brak odbija się nie tylko na wyglądzie, ale i na funkcjonowaniu organizmu.  Sen wpływa na naszą wagę, umysł, życie seksualne, odporność i nie tylko.  Przekonajmy się zatem, co na temat zalet odpowiednio długiego snu mówi nam nauka.

  1. Poprawa pamięci. W czasie snu nasz umysł pracowicie utrwala wspomnienia i umiejętności nabywane na jawie. Jeśli śpisz zbyt krótko, zwiększasz szansę na to, że nowe informacje nie zostaną wystarczająco zapisane w umyśle. Ponadto, wyniki badań sugerują, że sen przeciwdziała tworzeniu tzw. fałszywych wspomnień. Ochotnikom pokazywano zestawy słów, a następnie sprawdzano, ile słów zdołali zapamiętać. Osoby, które nie spały w czasie pomiędzy zapoznaniem się z zestawami a testem częściej podawały słowa rzekomo przez siebie zapamiętane,  których w rzeczywistości nie było w zestawie.
  2. Ograniczanie występowania stanów zapalnych, które wiązane są z chorobami serca, udarami, cukrzycą, miażdżycą i przedwczesnym starzeniem się. Badania z 2010 roku potwierdzają, że stężenie białka CRP, będącego wskaźnikiem intensywności stanów zapalnych było wyższe u osób, które spały 6 i mniej godzin na dobę.
  3. Wzrost kreatywności. W czasie snu mózg nie tylko zapisuje i utrwala wspomnienia, ale także przetwarza je, co może skutkować zwiększoną kreatywnością. Badacze z Uniwersytetu Harvarda odkryli, że w czasie snu zapisywane są również nasze emocje, co może wyzwalać kreatywność.
  4. Większa sprawność fizyczna. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda stwierdzili, że zawodnicy footballu amerykańskiego, którzy spali około 10 godzin na dobę przez 7-8 tygodni poprawili swoje wyniki w sprincie, ponadto mieli więcej energii i odczuwali mniejsze zmęczenie podczas treningów. Podobne efekty zaobserwowano u tenisistów i pływaków.
  5. Poprawa ocen. Stwierdzono, że studenci, którzy śpią krócej osiągają gorsze wyniki. Z kolei uczniowie cierpiący na uniemożliwiające prawidłowy wypoczynek zaburzenia oddechowe podczas snu mieli częściej problemy z koncentracją i z uczeniem się.7658254172_091a89cd3b_b
  6. Utrzymanie prawidłowej masy ciała. Wygląda na to, że aby schudnąć, trzeba się porządnie wysypiać. Naukowcy z uniwersytetu w Chicago odkryli, że osoby na diecie, które dbały o prawidłową ilość snu traciły więcej tłuszczu (56 procent z utraconej masy), podczas gdy osoby z niedoborem snu spalały więcej masy mięśniowej. Niewyspani częściej odczuwali też głód, co jest efektem spadku poziomu leptyny, która odpowiada za uczucie sytości. Dodatkowo osobom niewyspanym trudniej znaleźć siłę na ćwiczenia czy przygotowywanie zdrowych posiłków.
  7. Zmniejszenie poziomu stresu. Będąc wyspanym jesteśmy mniej narażeni na nagłe wahania nastroju skutkujące kłótnią z przyjaciółką czy powiedzeniem paru ostrych słów szefowi. Utrzymując niższy poziom stresu zmniejszamy prawdopodobieństwo wystąpienia nagłych i niebezpiecznych skoków ciśnienia krwi.
  8. Zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Zmęczenie jest podstawową przyczyna wypadków spowodowanych z winy kierowcy, częstszą niż jazda po spożyciu alkoholu. Brak snu znacząco wydłuża czas reakcji i proces podejmowania decyzji, co na drodze często ma tragiczne następstwa.
  9. Poprawa nastroju. Brak snu może prowadzić do depresji. Jeśli śpisz zbyt krótko w dni szkoły/pracy nie ma dla Ciebie dobrych wiadomości. Weekend nie wystarczy, aby nadrobić zaległości, a jeśli zwyczajowo odsypiasz w weekendy oznacza to, że cierpisz na niedobór snu. Oznacza to chyba tyle, że znakomita większość osób uczących się lub pracujących, do których i ja należę, ma poważne, chroniczne niedobory snu.
  10. Poprawa odporności. W jednym z badań wystawiono grupę ludzi na działanie wirusa grypy. Osoby, które spały po 7 i mniej godzin na dobę chorowały trzy razy częściej niż osoby śpiące przynajmniej 8 godzin na dobę. Badania wymagają jeszcze powtórzenia, ale wynik jest intrygujący.
  11. Udane życie seksualne. 26 procent osób ankietowanych przez National Sleep Foundation uznało, że ich życie seksualne cierpi ze względu na nadmierne zmęczenie. W przypadku mężczyzn brak snu jest powiązany ze spadkiem poziomu testosteronu, choć jeszcze nie poznano mechanizmów tego powiązania.

Wobec takich argumentów nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Wam czytelnicy (i sobie) słodkich snów. A jak poprawić jakość snu napiszę wkrótce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>