Dynia nie tylko do dekoracji

2938151720_0351137d4c

Co roku o tej porze można obserwować dynie pyszniące się na tarasach, podjazdach, ułożone przy płotach i na schodach domów. Na razie warzywo to ciągle kojarzy się raczej z polskimi dożynkami niż z amerykańskim świętem Halloween, ale trudno przewidzieć jak będzie w przyszłości. Jedno jest pewne: dynia budzi pozytywne odczucia. Jej owoce o pękatym kształcie najczęściej występują w kolorze pomarańczowym, ale również żółtym, czerwonym czy zielonym. Można również nabyć dynie dwukolorowe, które mają niezwykłe walory dekoracyjne. Na razie dynia ma się dobrze i ciągle zyskuje na popularności, co zawdzięcza zarówno swojej urodzie jak i walorom smakowym, a także, jak się okazuje, zdrowotnym. A więc co takiego zawiera w sobie ten sympatyczny owoc?

Dobrą wiadomością dla osób dbających o linię będzie to, że dynia jest niezwykle niskokaloryczna. W 100g dyni jest tylko 26 kalorii, za to dużo błonnika, który m.in. reguluje perystaltykę jelit i wypełniając żołądek zmniejsza uczucie głodu. Jest również bogatym źródłem prowitaminy A (głównie w formie beta-karotenu, a także luteiny i zeaksantyny). Już 100 g dyni zapewni nam ponad połowę zapotrzebowania na tę niezwykle ważną dla nas witaminę zapewniającą nam dobry wzrok i wpływającą korzystnie na stan naszej skóry, włosów i paznokci, a także kości i zębów. Zawiera również witaminę C i E, które odgrywają istotną rolę w funkcjonowaniu organizmu. Witamina C ułatwia wchłanianie żelaza, reguluje stężenie glukozy we krwi, stymuluje syntezę kolagenu. Witamina E reguluje aktywność enzymów, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, ma wpływ na prawidłowy rozwój mięśni. Dynia stanowi również dobre źródło witamin z grupy B, takich jak kwas foliowy, niacyna, pirydoksyna, tiamina, ryboflawina i kwas pantotenowy. Zaopatruje organizm w minerały takie jak wapń, potas, magnez, cynk czy fosfor.Pestki dyni w medycynie ludowej były stosowane jako środek przeciw pasożytom. Zawierają one nienasycone kwasy tłuszczowe zapobiegające miażdżycy, a także białka, witaminę E i szereg mikroelementów. Dzięki zawartości cynku wpływają korzystnie na skórę i wspomagają układ odpornościowy. Dynia jest warzywem mało alergizującym i o łagodnym smaku co sprawia, że obok marchewki jest najbardziej polecana jako pierwszy produkt stały przy rozszerzaniu diety niemowląt. Z dyni można przyrządzić rozmaite potrawy, takie jak zupy, ciasta, racuchy czy dżemy, a także puree. Warto wykorzystać sezon  i przygotować z z dyni posiłek, który będzie smaczny i zdrowy jednocześnie.

dynia

1.Zdjęcie: ‚little pumpkins‚http://www.flickr.com/photos/78011127@N00/2938151720, Źródło: flickrcc.net
2.Zdjęcie: Pumpkin Patch,  Creative Commons, by Kam Abbott, Źródło: flickr

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>