Zdrowe życie – jak zacząć

IMG_0933

Nie jestem zwolenniczką rewolucji. Daleka jestem od namawiania do natychmiastowych i radykalnych zmian nawet w tak szczytnym celu, jakim jest nasze zdrowie. Kluczem do sukcesu są raczej drobne codziennych zmiany nawyków, wprowadzane stopniowo. Każda taka zmiana powinna być traktowana jak krok we właściwym kierunku, jakim jest po prostu dobre życie, w którym będziemy mieć siłę na realizację naszych planów czy marzeń, na obowiązki ale i na odpoczynek oraz przyjemności. A oto kilka propozycji, od czego zacząć. Być może okaże się zaraz, że już od dawna to robisz. Tym lepiej dla Ciebie, bo oznacza to, że już dbasz o swoje zdrowie i nie jesteś na początku drogi, ale osiągnąłeś już jakiś stopień zaawansowania w dążeniu do celu. Tym bardziej warto iść dalej.

Odżywiaj się nieco lepiej

  • zamień częściowo białe pszenne pieczywo na pełnoziarniste. Nie trzeba rezygnować całkowicie z białego pieczywa, ale można wprowadzić pełnoziarnisty chleb czy bułki np. na śniadanie kilka razy w tygodniu. Dostarczysz w ten sposób organizmowi błonnik, a także więcej witamin i minerałów.
  • ogranicz słodzenie herbaty lub jeśli potrafisz, całkowicie z niego zrezygnuj. Ograniczysz ryzyko próchnicy, a zaoszczędzone w ten sposób kalorie przeznaczysz na zjedzenie czegoś bardziej odżywczego.
  • do śniadania, które zabierasz do szkoły lub pracy dołóż jakiś owoc lub warzywo

Odrobinę więcej się ruszaj. Nie musisz od razu kupować karnetu do siłowni czy wprowadzać intensywny program ćwiczeń. Obecnie uważa się, że wystarczy około pół godziny umiarkowanego ruchu wykonywanego trzy razy w tygodniu, żeby organizm odczuł korzyści z aktywności fizycznej w postaci zmniejszenia ryzyka chorób serca, które obecnie są jedną z głównych przyczyn zgonów.

  • jeśli to możliwe, pokonaj drogę do szkoły lub pracy (lub jej część) piechotą lub na rowerze.
  • powstrzymuj się od jeżdżenia wszędzie samochodem lub komunikacją miejską. Często okazuje się, że bliższe dystanse szybciej pokonujemy piechotą oszczędzając na  wyprowadzaniu samochodu z garażu, szukaniu miejsca parkingowego czy tkwienie w korku.
  • wyprowadzając psa, przedłuż spacer o 10 minut. Za dodatkowe okrążenie będzie wdzięczny zarówno pupil, jak i nasz układ krążenia.

IMG_0930

Odpocznij i zabaw się. Zmniejszanie poziomu stresu jest równie ważne jak właściwe odżywianie czy ćwiczenia.

  • zdrzemnij się. W ten jakże przyjemny sposób znacznie zredukujesz ryzyko śmierci z powodu choroby wieńcowej, zredukujesz stres i obniżysz ciśnienie krwi.
  • spotkaj się z bliską osobą i spędźcie razem trochę czasu.
  • zajmij się swoim hobby. Nieważne,czy będzie to czytanie powieści czy zabijanie potworów w grze komputerowej, zajęcie się ulubioną czynnością pomoże w zredukowaniu codziennego stresu.

 

2 Responses to Zdrowe życie – jak zacząć

  1. Sylwia pisze:

    Hej Asiu, okazuje się, że większość z tych rzeczy już robię, więc nie jest ze mną tak całkiem źle :-)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>