Jak zdrowo smażyć – praktyczne wskazówki

IMG_0995

Jesienią za sprawą spadających temperatur zwiększa się nasze zapotrzebowanie energetyczne. O tej porze roku częściej niż latem mamy ochotę na coś konkretnego i chętnie wybieramy smażone potrawy. O smażeniu pisano już wiele i zwykle w kontekście negatywnym. Rozwodzono się na temat wysokiej kaloryczności potraw przygotowanych tą metodą, ich ciężkostrawnością czy podnoszonym przez nie poziomem naszego cholesterolu. Nie oszukujmy się: będziemy smażyć, bo jest to metoda powszechnie stosowana, szybka, dość prosta i lubiana przez większość. Na szczęście okazuje się, że smażąc nie musimy popełniać zbrodni na naszym organizmie, a zachowując pewne zasady sprawimy, że metoda ta znajdzie swoje miejsce w jadłospisie osoby dbającej o zdrowie.

A oto one:

  • nie używaj wielokrotnie tego samego oleju do smażenia.  Najlepiej będzie, jeśli będziesz używać za każdym razem świeżej porcji
  • na patelnię lej możliwie jak najmniej tłuszczu. Dobrze jest używać patelni z nieprzywierającą powłoką np. teflonową lub ceramiczną
  • zadbaj o to, żeby olej podczas smażenia był cały czas czysty. Wszelkie przypalone fragmenty, np. pozostałości panierki usuwaj przynajmniej raz na kilka minut
  • zastanów się, czy będziesz w stanie przygotować tę potrawę bez panierki, która może zwiększać absorpcję tłuszczu. Można ograniczyć ten efekt używając do panierowania produktów pozbawionych glutenu np. skrobi kukurydzianej
  • wybierz korzystny dla układu naczyniowego olej o wysokiej temperaturze dymienia jak np. olej rzepakowy
  • olej powinien mieć odpowiednią temperaturę. Zbyt gorący spowoduje spalenie wierzchniej warstwy pozostawiając wnętrze potrawy surowe, zbyt chłodny spowoduje, że potrawa będzie nadmiernie wchłaniać tłuszcz
  • po smażeniu dobrze jest przez około 1 – 2 min odsączać produkt przy pomocy papierowego ręcznika. Usunie on nadmiar tłuszczu z powierzchni potrawy
  • postaraj się, żeby w posiłku był tylko jeden smażony produkt. Kotlet, frytki i smażona kapusta naraz to już zbyt wiele. Do kotleta warto podać ziemniaki z wody, a do frytek dużą porcję surówki
  • pamiętaj, że istnieją również inne sposoby przygotowywania potraw, takie jak duszenie czy gotowanie i stosuj je

O rodzajach olejów, ich właściwościach i zastosowaniu będzie można przeczytać już niedługo na blogu. Zapraszam do odwiedzania i komentowania.

Więcej na temat wpływu smażenia na nasze zdrowie tu

 

IMG_0958

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>