Który olej będzie dla mnie najlepszy?

IMG_1032

Wiemy już, że tłuszcz tłuszczowi nierówny. W tej grupie produktów możemy odnaleźć zarówno te, które przyczyniają się do najpowszechniej obecnie występujących poważnych chorób takich jak choroby serca czy nowotwory, ale i te, które działają na nas dobroczynnie, obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL i podwyższają poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Cały ambaras w tym, że nawet te korzystne dla zdrowia tłuszcze powinny być używane zgodnie ze swoim przeznaczeniem, aby nie stać się naszym wrogiem, zamiast sprzymierzeńcem.

Każdy olej, który jest przeznaczony do spożywania powinien być świeży i zużyty w ciągu roku od daty produkcji. Sprawdź, czy olej, którego używasz nie jest przeterminowany. Jeśli ma nieświeży zapach zjełczałego tłuszczu  nie nadaje się do spożywania. Najlepiej przechowywać go w chłodnym i ciemnym miejscu, czyli w lodówce. Część olejów może się zestalić w niskiej temperaturze, ale po wyjęciu z lodówki szybko przechodzą w formę płynną. Jeśli wolisz przechowywać olej w temperaturze pokojowej, wybieraj mniejsze opakowania, które szybciej zużyjesz.

To, jaki olej będzie najlepszy zależy od tego, w jaki sposób chcesz go zastosować. Do używania na zimno, jako składnik sosów do sałatek czy do skrapiania potraw można wybrać olej o tzw. niskiej temperaturze dymienia.  Temperatura dymienia to temperatura, w jakiej dany olej zaczyna się przypalać, co widoczne jest właśnie w postaci dymu. Dobrze sprawdzają się tu oleje nierafinowane, takie jak olej słonecznikowy czy tłoczone na zimno oliwa z oliwek virgin lub extra virgin. Oliwa słynie ze swoich dobroczynnych właściwości. Jest bogata w bardzo zdrowe jednonienasycone kwasy tłuszczowe, przedłuża życie i chroni przed chorobami serca. Można również używać jej do gotowania w niskich i średnich temperaturach, ale nigdy do smażenia.

IMG_1033

Do smażenia lub pieczenia można również używać oliwy, ale wyłącznie tej rafinowanej, która ma wyższą temperaturę dymienia. Do podobnych zastosowań nadaje się również nasz dobry znajomy, rafinowany olej rzepakowy. Dawniej traktowany nieco po macoszemu okazuje się być dobrym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, jest łatwo dostępny w Polsce i stosunkowo tani. Jest też bardzo uniwersalny, można go stosować zarówno do smażenia, pieczenia, gotowania, jak i na zimno do sałatek czy sosów. Jeśli ktoś szuka oleju” do wszystkiego”, to rzepakowy wydaje się optymalnym rozwiązaniem.

Poza tymi podstawowymi, najczęściej u nas stosowanymi olejami na półkach sklepowych można znaleźć wiele innych, takich jak choćby olej lniany, sojowy czy olej z pestek winogron. Na opakowaniach powinna być umieszczona informacja, w jaki sposób je spożywać, aby nie zniszczyć ich cennych dla zdrowia właściwości.

IMG_1034

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>