Niezwykłe właściwości ryb

IMG_1047

Z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia dzisiejszy wpis poświęcony będzie produktom, które tradycyjnie pojawiają się  na wigilijnym stole i zajmują na nim  poczesne miejsce. Chodzi o ryby. Co prawda zwyczajowo w tym dniu podaje się raczej ryby słodkowodne, ale ryby morskie zyskują coraz większą popularność. I bardzo dobrze, bo jak mówią wyniki wieloletnich badań, jedzenie ryb i owoców morza może przynieść nam wielkie korzyści.

Wszystko zaczęło się ponad pół wieku temu. Już na początku lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku zauważono dziwne i kłopotliwe w świetle ówczesnych badań zjawisko dotyczące Eskimosów. Eskimosi pomimo bardzo tłustej diety właściwie nie chorowali na serce. Podstawą ich diety było tłuste mięso rybie, wielorybie i focze. Okazało się, że poziom cholesterolu Eskimosów był dosyć wysoki, tylko nieco niższy niż w przypadku Amerykanów lub Duńczyków, którzy często umierali z powodu chorób serca. Taki wynik nie mógł być wykorzystany w kampanii promującej metody zapobiegania chorobom serca. Analizując dokumentację medyczną pacjentów szpitala na Grenlandii w latach 1950-1974 ustalono, że tylko 3 Eskimosów na 1800 zmarło na atak serca podczas gdy dla takiej samej grupy Duńczyków było to 40 osób, a w grupie Amerykanów aż 100. Było to dla niektórych naukowców wskazówką, że poziom cholesterolu, choć jest ważnym wskaźnikiem zdrowia układu krążenia, nie stanowi o wszystkim.

Obecnie uważa się, że ryby, nawet jeśli spożywane są w niewielkich ilościach, w dużym stopniu zabezpieczają przed chorobami układu krążenia. Razem z owocami morza są głównym źródłem kwasów omega-3, są bogate w witaminę D, selen, zawierają mnóstwo białka i mało tłuszczów nasyconych. Z analizy 20 różnych badań prowadzonych na tysiącach osób wynika, że wystarczy jedzenie od jednej do trzech porcji ryb tygodniowo aby zredukować ryzyko śmierci z powodu ataku serca o 36 procent.

PICT0444Jedzenie ryb zabezpiecza serce przed chorobami na kilka sposobów. Kwasy omega-3 zapobiegają potencjalnie  śmiertelnym zaburzeniom rytmu serca, obniżają ciśnienie krwi, poprawiają funkcjonowanie naczyń krwionośnych, a w większych dawkach obniżają poziom cholesterolu i działają przeciwzapalnie. Wszystkie te cechy sprawiły, że w wydanym w 2010 roku Poradniku Dietetycznym dla Amerykanów umieszczono zalecenie, aby jeść ryby dwa razy w tygodniu. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy i my skorzystali z tych wskazówek a nasze zdrowie tylko na tym skorzysta.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>