Obniżanie poziomu cholesterolu

Lose weight now

Właściwy poziom cholesterolu to jeden z ważniejszych czynników zdrowia. Co robić, kiedy wynik tego badania nie jest satysfakcjonujący? Przede wszystkim trzeba się cieszyć, że w porę wykryto nieprawidłowości. Niestety nie ma objawów, które sygnalizowałyby podwyższony poziom cholesterolu i dla wielu pierwszym, a bywa, że i ostatnim sygnałem problemów jest zawał lub udar. Skoro już poznaliśmy wroga, warto wiedzieć, jak z nim walczyć i rozpocząć działania natychmiast.

  • Zrzuć dodatkowe kilogramy. Nawet zrzucenie od 2,5 do 5 kg może wyraźnie obniżyć poziom cholesterolu. Nie rzucaj się na diety cud, które rozregulują organizm i grożą osłabieniem i wystąpieniem niedoborów składników odżywczych. Zacznij od zmiany nawyków zamiast nerwowo liczyć kalorie.
  • Stosuj dietę przyjazną sercu:
  1. Ograniczaj tłuszcze nasycone występujące w tłustych mięsach, a także smalcu, śmietanie, żółtym serze, maśle, oleju palmowym. W zamian używaj oliwy z oliwek, oleju rzepakowego i słonecznikowego.
  2. Wyeliminuj z diety niezwykle szkodliwe tłuszcze trans. Występują one w dużych ilościach w twardych margarynach, a także wytwarzanych przemysłowo ciastach, herbatnikach czy krakersach. Tłuszcze trans nie tylko obniżają poziom dobrego cholesterolu HDL, ale jeszcze podwyższają poziom złego cholesterolu LDL.
  3. Ograniczaj spożywanie cholesterolu zawartego w tłustym mięsie, pełnotłustym mleku czy żółtkach jajek. Spożywaj produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu.
  4. Zwiększ spożycie produktów pełnoziarnistych. Więcej na ten temat tu:
  5. Zaprzyjaźnij się z warzywami i owocami. Zawierają one błonnik obniżający poziom cholesterolu LDL. Wybieraj owoce sezonowe. Z warzyw przygotowuj sałatki, zupy i zapiekanki.
  6. Jedz ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu. Zawierają one działające dobroczynnie na serce kwasy omega-3, zawierają mniej tłuszczów nasyconych i cholesterolu w porównaniu do czerwonego mięsa i drobiu. Na temat dobroczynnego wpływu ryb pisałam tu:
  7. Pij umiarkowane ilości alkoholu. Co prawda niewielkie ilości alkoholu mogą podnosić poziom cholesterolu HDL,  ale jeśli nie pijesz, nie jest to powodem, by zacząć. Ewentualne korzyści nie są tak duże, by w imię zdrowia narażać się na efekty uboczne.
  • Wprowadź regularne ćwiczenia w konsultacji z lekarzem. Umiarkowany ruch kilka razy w tygodniu przez 30 do 60 minut pomoże obniżyć poziom cholesterolu. Jeśli nie dajesz rady ćwiczyć tak długo bez przerwy, podziel dawkę ruchu na kilka mniejszych. Spaceruj, zrób użytek z roweru, tańcz, pływaj, jeśli lubisz. Wybierz taką formę aktywności, która sprawia Ci przyjemność.
  • Rzuć palenie. Podniesiesz w ten sposób poziom cholesterolu HDL. Nawet po wielu latach palenia odniesiesz korzyści z rzucenia nałogu. Już po 24 godzinach ryzyko zawału zaczyna spadać, po roku jest o połowę niższe niż u palaczy, a po 15 latach jest takie, jak u osób, które nigdy nie paliły.8735927902_1929afa8f8_b

Jeśli zalecenia te nie przyniosą pożądanych rezultatów, należy zastosować leki obniżające poziom cholesterolu. Lekarz w zależności od wielu czynników, takich jak wiek czy stan zdrowia i  dobierze odpowiedni rodzaj leków.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>