Włączanie produktów pełnoziarnistych do diety

WP_20131201_013

Dieta w krajach rozwiniętych opiera się głównie na zbożu i jego przetworach. Okazuje się,  że chociaż w wielu krajach obserwujemy wzrost popularności pełnoziarnistych produktów to ciągle spożywamy ich o wiele za mało, a są one głównym źródłem błonnika w naszej diecie.

W Stanach Zjednoczonych w wydanym w 2010 Poradniku Dietetycznym dla Amerykanów zaleca się, żeby około połowę spożywanych produktów zbożowych stanowiły produkty pełnoziarniste. Wg zaleceń WHO aby umożliwić prawidłowa pracę układu pokarmowego należy dostarczać codziennie około 27-40 gram błonnika na dobę. W Europie ilość spożywanego błonnika to 18-20 gram, w Polsce jeszcze mniej, bo około 15 gram. Konsumenci wiedzący o licznych korzyściach wynikających ze spożywania pełnoziarnistych produktów nabywają je dużo chętniej niż inni. Częściej takie produkty wybierają kobiety i osoby wykształcone, mający wysoki poziom wiedzy ogólnej.

Czy produkty pełnoziarniste odchudzają? Czy można spożywać ich więcej niż tych tradycyjnych bez szkody dla figury? To prawda, że są one zalecane w większości diet odchudzających, ale nie są one zaliczane do produktów niskokalorycznych. Do ich zalet należy m.in. to, że po ich zjedzeniu dłużej będzie towarzyszyło nam poczucie sytości, co wynika z ich powolniejszego trawienia i stopniowego uwalniania do krwi glukozy, bez gwałtownego wzrostu i spadku jej poziomu. Poza tym takie produkty ograniczają ryzyko wystąpienia niedoborów witamin i minerałów, na co szczególnie są narażone osoby stosujące diety odchudzające. Oznacza to, że warto wybierać produkty pełnoziarniste, ale kiedy się odchudzasz przestrzegaj odpowiednich porcji. Zastępując kromkę chleba zwykłego pięcioma kromkami chleba pełnoziarnistego ostatnie, czego można się spodziewać, to spadek wagi.IMG_0941 Jak zwiększyć ilość spożywanych produktów pełnoziarnistych?

  • na śniadanie jedz owsiankę, muesli lub pełnoziarniste płatki zbożowe. Sprawdź, czy nie zawierają zbyt wiele cukru
  • poświęć czas na odnalezienie w twojej okolicy dostawcy wartościowego pieczywa pełnoziarnistego i kupuj je jak najczęściej
  • zamiast białego ryżu ugotuj czasem brązowy
  • zamień czasem biały makaron na ten razowy. Zaspokoi Twój głód na dłużej
  • robiąc racuchy czy naleśniki do zwykłej mąki dorzuć trochę tej razowej
  • pamiętaj o spożywaniu kasz. Są one chyba najbardziej wartościowym składnikiem typowej polskiej kuchni. Podtrzymujmy tę tradycję
  • własnoręcznie prażona kukurydza to zdrowsza przekąska niż chipsy. Lepiej kupić surowe ziarno do samodzielnego prażenia niż gotowe zestawy do mikrofalówki zawierające szkodliwe tłuszcze trans i zbyt wiele soli

Jeśli macie jeszcze inne pomysły, piszcie w komentarzach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>