Pić albo nie pić? Oto jest pytanie…

IMG_1083

Odpowiedź jest prosta. Pić! Ale co? Do wyboru mamy kilka opcji, mniej lub bardziej korzystnych dla zdrowia.  Niniejszym artykułem rozpoczynam cykl dotyczący wpływu na zdrowie poszczególnych  napojów. Można zrezygnować z aktywności fizycznej czy regularnych badań,  ale nie da się przestać pić, bo w stosunkowo krótkim czasie doprowadzi się organizm do śmierci. Biorąc pod uwagę, że codziennie musimy nawadniać organizm, wybór odpowiedniego napoju ma niebagatelne znaczenie i warto wybrać taki napój, który przysłuży się naszemu zdrowiu zamiast je rujnować.

Pierwszym napojem, który będzie omawiany w cyklu jest oczywiście woda. Jest to napój dla każdego. Nie zawiera kalorii i jest tak naprawdę wszystkim, czego potrzebujemy, aby uzupełnić ubytek wody związany z przemianą materii, oddychaniem czy poceniem się. Świetnie zaspokaja pragnienie i nawadnia organizm, który aż w 70 procentach składa się z wody, stąd tak ważne jest regularne jej dostarczanie w odpowiednich ilościach.

Korzyści, które czerpiemy z picia wody:

  1. Utrata wagi. Woda wypełnia żołądek łagodząc uczucie głodu, a dzięki temu, że ma zero kalorii nie powoduje przyrostu wagi w przeciwieństwie do wielu innych napojów takich jak słodzone napoje, mleko czy alkohol.
  2. Zdrowa skóra. Picie odpowiedniej ilości wody sprawia, że skóra jest dobrze nawilżona, elastyczna, wygląda świeżo, gładko i promiennie, ma mniejszą skłonność do wiotczenia czy zmarszczek.
  3. Dostarczanie odpowiedniej ilości wody zapobiega chronicznemu zmęczeniu, bólom głowy i migrenom często będącym efektem odwodnienia.
  4. Sprawne działanie układu pokarmowego. Woda pomaga w trawieniu i zapobiega zaparciom.
  5. Woda pomaga regulować temperaturę ciała. Za pomocą potu organizm uwalnia nadmiar ciepła, co zapobiega przegrzaniu.
  6. Ochrona stawów przed urazami. Woda jest niezbędna, żeby wyprodukować odpowiednią ilość mazi chroniącej torebkę stawową.
  7. Ochrona przed pewnymi typami nowotworów, głównie raka pęcherza i raka jelita grubego a także raka piersi, na co mogą wskazywać niektóre badania.
  8. Sprawne działanie układu odpornościowego, co zapobiega m.in. przeziębieniom czy grypie.
  9. Poprawa pracy mózgu poprzez dostarczanie mu odpowiedniej ilości tlenu, wspieranie też przewodzenia nerwowego.IMG_1081

Ile pić?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wpływ ma tu wiele czynników. Więcej wody potrzeba osobom aktywnym fizycznie, a także tym przebywającym w klimatyzowanych pomieszczeniach. O uzupełnianiu płynów szczególnie powinny pamiętać kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby gorączkujące lub cierpiące z powodu wymiotów czy biegunki.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>