12 sposobów na uniknięcie przeziębienia

IMG_0860

Późna jesień sprzyja infekcjom i co roku o tej porze można spotkać wielu kaszlących, kichających i zakatarzonych ludzi. Do najczęściej występujących infekcji należy przeziębienie. To ono odpowiada za największą ilość nieobecności w szkole czy pracy. Dorośli zapadają średnio na 2-4 infekcje rocznie, dzieci chorują aż osiem razy w ciągu roku. Przeziębienie to infekcja wirusowa górnych dróg oddechowych przenosząca się drogą kropelkową lub przez kontakt ze skażonymi wydzielinami np. wydzieliną z nosa. Kontakt ten nie musi być bezpośredni,gdyż wirusy mogą przetrwać przez pewien czas poza naszym organizmem. Wystarczy kichnąć zasłaniając usta ręką, a po godzinie podać komuś dłoń na powitanie i  w ten sposób podajemy dalej wirusy, które mogą wniknąć do kolejnego organizmu np. poprzez pocieranie skażoną ręką oka lub dotknięcie ust. Czy żyjąc w naszym klimacie jesteśmy skazani na kilka przeziębień rocznie? Na szczęście takim infekcjom można zapobiegać. Istnieje wiele metod, niektóre są potwierdzone naukowo, inne to efekt wierzeń ludowych czy przekazywanych z pokolenia na pokolenie wskazówek (kto nie słyszał w dzieciństwie nieustannych nagabywań o włożenie czapki). W niniejszym artykule zostaną wymienione te najskuteczniejsze sposoby na uniknięcie takiej infekcji, choć należy zdawać sobie sprawę z tego, że nie można całkowicie wyeliminować ryzyka zarażenia siebie lub innych.

  1. Częste mycie rąk. To prawdopodobnie najlepszy sposób na zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusów. Szczególnie powinniśmy o tym pamiętać, kiedy przebywamy w miejscach publicznych, takich jak szkoły, centra handlowe, siłownie i inne, a także po podaniu komuś ręki. Należy wyrobić w sobie nawyk natychmiastowego mycia rąk po wejściu do domu. Więcej na ten temat tu:
  2. Unikanie dotykania twarzy, szczególnie okolic nosa, ust i oczu. Błony śluzowe występujące w tych miejscach mogą okazać się dla wirusów otwartymi wrotami do wnętrza naszego organizmu, a naturalne bariery zapobiegające takim infekcjom niewystarczające.
  3. Rzucenie palenia. Dym papierosowy podrażnia drogi oddechowe wysuszając je i czasowo unieruchamia rzęski mające na celu wyłapywanie szkodliwych zarazków sprawiając, że są one bardziej podatne na przeziębienia. Bierne palenie również sprzyja infekcjom, dlatego nigdy nie pal przy dzieciach.
  4. Jeśli mamy chorego domownika, należy pilnować, żeby korzystał z osobnych naczyń, najlepiej jednorazowych i używał papierowych ręczników do wycierania rąk. wszelkie miejsca czy urządzenia, których często dotykamy, takie jak klamki, uchwyty szafek, telefony czy zapalniczki powinny być przemywane wodą z mydłem lub dezynfekowane po użyciu przez zarażonego.
  5. Podczas kichania czy kaszlu nie należy zasłaniać ust ręką, ale użyć chusteczki higienicznej, a po użyciu niezwłocznie ją wyrzucić. Kiedy nie zdążymy wyjąć chusteczki kichajmy w rękaw na wysokości łokcia.
  6. Zużyte chusteczki higieniczne powinny być natychmiast wyrzucone. Odłożone na chwilę np. na stół zainfekują go i następna korzystająca z niego osoba może się zarazić.IMG_0865
  7. Regularne ćwiczenia aerobowe są dobrym sposobem zapobiegawczym. Udowodniono, że umiarkowanie intensywne ćwiczenia trwające od 30 do 90 minut wykonywane kilka razy w tygodniu wzmacniają układ odpornościowy zapobiegając zachorowaniu, a kiedy mimo wszystko infekcja nastąpi, okres rekonwalescencji jest krótszy.
  8. Odpowiednia ilość snu. Ostatnio stwierdzono, że osoby regularnie nie dosypiające są trzykrotnie bardziej narażone na wystąpienie przeziębienia.
  9. Niedobór witaminy D również może zwiększać podatność na przeziębienia. Badania stwierdzające taką zależność opublikowano W 2009 roku w Archives of Internal Medicine. Należy pamiętać, żeby podawać witaminę D dzieciom. Dorośli powinni pamiętać o jedzeniu tłustych ryb, wątroby, żółtego sera i żółtek jaj, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę tej witaminy.
  10. Unikanie zatłoczonych miejsc. W sezonie przeziębień warto w miarę możliwości ograniczyć okazje do przebywania w otoczeniu wielu osób. Nie zawsze jest to możliwe, w takim przypadku należy szczególnie dbać o higienę i unikać sytuacji sprzyjających zarażeniu.
  11. Powstrzymywanie się od odwiedzania przeziębionych gdy nie jest to absolutnie konieczne, jak również nie zapraszanie do siebie znajomych, jeśli sam zachorowałeś.
  12. Unikanie stresujących miejsc, ludzi, sytuacji. Zdenerwowanie wpływa negatywnie na układ odpornościowy. Znajdź codziennie czas na chwilę relaksu, niech trwa około 30 minut.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>