Uwaga! Depresja sezonowa

WP_20131201_007

Wkroczyliśmy w trudny okres dla samopoczucia wielu z nas. Odczuwasz przygnębienie, rano z trudem zwlekasz się z łóżka i najchętniej zakopałbyś się gdzieś pod kocem i spędził tam czas aż do wiosny? Nie lekceważ tych objawów. Być może dotknęła Cię depresja sezonowa.

Depresja sezonowa (SAD- Seasonal Affective Disorder) zwana też depresją jesienną lub zimową charakteryzuje się powtarzającymi się epizodami depresyjnymi występującymi w określonej porze roku. Na ogół początki można zaobserwować jesienią, ale objawy nasilają się w miesiącach zimowych. Z kolei wiosną i latem osoby dotknięte tą przypadłością odczuwają przypływ energii i dobrego nastroju.

Objawy depresji sezonowej to uczucie smutku, beznadziei, brak energii, uczucie ciężkich rąk i nóg, senność, niechęć do kontaktów z ludźmi, utrata zainteresowania tym, co dotąd sprawiało przyjemność,a także wzrost wagi i  zwiększony apetyt na węglowodany. Na depresję sezonową szczególnie narażone są kobiety, osoby pomiędzy 15 a 55 rokiem życia, a także ci, których bliscy krewni również borykają się z SAD.

Przyczyny depresji sezonowej nie są do końca poznane. Na ogół wiąże się ją z brakiem światła słonecznego występującym w miesiącach jesiennych i zimowych. Istnieje również interesująca hipoteza, że jest to ewolucyjna adaptacja mająca na celu zmniejszenie zapotrzebowania kalorycznego w czasie, kiedy trudno o pożywienie.

Jeśli objawy pozwalają na w miarę normalne funkcjonowanie, można sobie radzić za pomocą domowych metod, jeśli jednak obserwujemy długi i poważny spadek nastroju, myśli samobójcze, zaburzenia snu czy jedzenia lub nadmierny pociąg do alkoholu należy jak najszybciej udać się do lekarza, który dobierze odpowiednią terapię. Na ogół SAD leczona jest światłem, lekami oraz przy pomocy psychoterapii.

IMG215 Jak samodzielnie złagodzić objawy SAD:

  • zapewnij sobie jak największy dostęp światła. Odsuwaj zasłony, podnoś jak najwyżej rolety w oknach, rozważ rezygnację z zabierających światło firanek. Przytnij zaglądające do okien gałęzie drzew. W domu i w pracy staraj się siedzieć możliwie jak najbliżej okna. W domu pomaluj ściany na jasne kolory i zadbaj o dodatkowe źródła światła w domu, takie jak lampy czy kinkiety. Używaj żarówek o mocy pozwalającej na jasne oświetlenie domu
  • spędzaj czas na dworze. Chodź na spacery lub przesiaduj na nasłonecznionej ławce przed domem lub w pobliskim parku. Nawet, kiedy na dworze jest pochmurno, naturalne światło poprawi ci nastrój szczególnie, jeśli zaaplikujesz je sobie w ciągu pierwszych dwóch godzin po przebudzeniu
  • ruszaj się. Ćwiczenia fizyczne pozwalają zmniejszyć stres i łagodzą objawy SAD
  • jedz żywność bogatą w tryptofan, który jest prekursorem serotoniny zwanej potocznie hormonem szczęścia. Pokarmy bogate w tryptofan to ryby, sery, nasiona dyni i słonecznika, a także mięso i jajka. Nastrój poprawią także owoce, produkty pełnoziarniste czy ryż Basmati
  • nie lecz się alkoholem (działa depresyjnie) ani kofeiną, która może powodować uczucie nerwowości. Lepsze będą herbaty ziołowe, takie jak mięta czy  rumianek
  • jeśli to możliwe, wybierz się zimą na urlop w jakieś miejsce o słonecznym, ciepłym klimacie
  • pamiętaj, że po każdej zimie przychodzi wiosna. To już za kilka miesięcy!

photo1cd-00050

3 Responses to Uwaga! Depresja sezonowa

  1. XL-ka pisze:

    Ciekawy wpis. Dodałabym tylko witaminę D. Ja zawsze biorę ją trochę za późno – przypominam sobie o niej dopiero, gdy już zaczynam odczuwać objawy braku słońca, ale pomaga :) Pozdrawiam :) !

    • admin pisze:

      Słusznie. W naszej szerokości geograficznej niedobory witaminy D o tej porze roku to powszechny problem. Pozdrawiam :)

  2. Bardzo dobry wpis. Sam kiedy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>