Zalety i wady biegania

6056772389_3f075982d7

Zanim rozpocznie się na dobre treningi, warto dowiedzieć się czegoś na temat danego sportu. Nie każdy rodzaj aktywności nadaje się dla wszystkich i wybierając dyscyplinę należy uwzględnić swój stan zdrowia, czas, jaki możemy poświęcić treningom, zasobność portfela a nawet typ osobowości. Poniżej przedstawiłam zarówno jasne, jak i ciemne strony biegania.

 

 

Zalety biegania:
1. Bieganie obniża ciśnienie krwi zapobiegając tym samym zawałom serca lub udarom. Uważa się, że osoby regularnie biegające żyją średnio o pięć do siedmiu lat dłużej od osób o tej samej masie i współczynniku masy ciała (BMI) nie uprawiających aktywności fizycznej.

2. Biegając spalamy więcej kalorii niż jeżdżąc rekreacyjnie rowerem lub spacerując (choć oczywiście taka aktywność jest również pożądana)

3.Bieganie może być też świetnym ćwiczeniem wzmacniającym. W przeciwieństwie do pływania czy jazdy na rowerze biegając zwiększamy nacisk na kości, szczególnie nóg i pleców, tym samym wzmacniając je. Dlatego też u astronautów przebywających w przestrzeni kosmicznej pozbawionej grawitacji już po kilku tygodniach obserwuje się znaczny ubytek ubytek gęstości kości i to pomimo ich dużej sprawności fizycznej i dobrego zdrowia w chwili wylotu. Ludzie regularnie biegający mają większą gęstość kości, co jest szczególnie ważne u kobiet, bo są one w większym stopniu narażone na osteoporozę.

4. Bieganie poprawia pracę mózgu. Na ten efekt składa się kilka mechanizmów. W czasie ćwiczeń pobudza się krążenie krwi, co powoduje lepsze zaopatrzenie mózgu w tlen i składniki odżywcze. W trakcie ruchu mózg produkuje hormony zwane endorfinami, które powodują przypływ dobrego samopoczucia i efekt ten utrzymuje się długo jeszcze po zakończeniu treningu. Ruch może nawet łagodzić objawy depresji. Badania w Niemczech na grupie studentów polegające na testowaniu ich pamięci i koncentracji przed i po zakończeniu sześciotygodniowego programu treningowego wykazały, że bieganie poprawia pamięć i uczenie się prawdopodobnie poprzez stymulację wzrostu komórek mózgu w obszarze odpowiedzialnym za te procesy. Biegając ćwiczymy też równowagę i koordynację całego ciała.

5. Treningi biegowe nie wymagają wielu nakładów finansowych. Oczywiście trzeba mieć wygodne buty i odzież dostosowaną do pogody, ale ćwicząc na dworze nie trzeba płacić za salę do treningów ani za specjalistyczny i skomplikowany sprzęt.

biegnace dziewczeta
Wady biegania:
1. Bieganie może źle wpływać na stawy, szczególnie na kolana i kostki, a także powodować bóle dolnych odcinków kręgosłupa. Co prawda nowsze badania wykazują, że negatywny wpływ biegania na zdrowe stawy nie jest tak wielki jak dotąd sądzono. Nie można jednak lekceważyć faktu, że biegnąc wywieramy nacisk na stawy z siłą nawet czterokrotnie większą od naszej masy ciała, co może być niebezpieczne dla osób z uszkodzeniami czy chorobami stawów, jak również tych z dużą nadwagą lub otyłością. Wówczas zaleca się szczególną ostrożność lub wybór innej dyscypliny np. pływania do czasu zrzucenia nadmiaru kilogramów.

2. Osoby nie przyzwyczajone do aktywności fizycznej mogą nadmiernie obciążyć serce i układ krwionośny, co w skrajnym przypadku może doprowadzić nawet do zawału. Osoby z problemami z krążeniem przed rozpoczęciem treningów powinny skonsultować się z kardiologiem, który może zalecić nie przekraczane określonej ilości uderzeń serca na minutę lub zaproponować na początek mniej forsujące ćwiczenia aby przygotować organizm do treningów.

3. Kobiety powinny pamiętać o kupnie porządnego stanika do biegania, aby zapobiegać deformacji piersi na skutek regularnych i dosyć gwałtownych wstrząsów w trakcie treningu.

4. Biegacze są bardziej narażeni na nadmierną ekspozycję na promieniowanie UV. Można temu zapobiegać poprzez stosowanie kosmetyków z filtrem przeciwsłonecznym, osłanianie ciała ubraniem i bieganie nakryciu głowy, np. w czapce z daszkiem.

5. Na podstawie badań przeprowadzonych w Austrii udowodniono, że bardzo intensywne bieganie może osłabiać układ odpornościowy, ale dotyczy to trenujących po sześć godzin dziennie, więc biegający rekreacyjnie nie mają się czego obawiać.

6. Biegacze muszą zmagać się z pogodą, szczególnie dokuczliwe są deszcze i mrozy. Odpowiednia odzież może częściowo rozwiązać problem, podobnie jak czasowe treningi na hali lub przy użyciu bieżni, jednak wymaga to zwykle nakładów pieniężnych podczas, gdy po dworze można biegać za darmo.

7. W przypadku osób cierpiących na problemy społeczne bieganie jako aktywność indywidualna może prowadzić do poczucia nadmiernej izolacji i braku możliwości otrzymania wsparcia od współćwiczących. W przypadku osób z zaburzeniami odżywiania bieganie może być traktowane jak metoda odchudzania i prowadzić do nadmiernego wyniszczenia organizmu, co ma bardzo niebezpieczne następstwa. U osób bardzo ambitnych, chcących za wszelką cenę wygrywać, bieganie może stać się źródłem dodatkowego stresu i frustracji. Ten rodzaj aktywności może również okazać się zwyczajnie nudny. Pomóc mogą tu częste zmiany trasy, słuchanie muzyki w trakcie treningu lub bieganie z kimś znajomym.

1. Zdjęcie: ‚untitled‚ http://www.flickr.com/photos/46987892@N05/6056772389, Źródło: flickrcc.net
2. Zdjęcie: ‚CL Society 320: Runners‚ http://www.flickr.com/photos/30330906@N04/8690295085, Źródło: flickrcc.net

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>