Zdrowe odżywianie. To, co wiemy na pewno. Część druga

photo1cd-0185

Dzisiaj druga część wpisu na temat „żelaznych” prawd dotyczących prawidłowego odżywiania. Większość z nich nie będzie dla czytelników wielkim zaskoczeniem, ale są na tyle istotne, że warto brać je pod rozwagę podczas planowania posiłków. Pierwsza część artykułu tu:

 

 

  1. Należy unikać niedoborów witaminy D. Witamina D jest wytwarzana przez skórę pod wpływem promieniowania słonecznego. W wielu częściach globu można stwierdzić powszechny niedobór tej witaminy u ludzi, zwłaszcza w krajach, gdzie czasowo występuje niedobór światła słonecznego, a pogoda nie zachęca do wyjścia z domu. Bardziej narażone na niedobór są osoby o ciemnej karnacji. Również filtry przeciwsłoneczne uniemożliwiają produkcję witaminy D. Pozyskanie odpowiedniej jej ilości z diety jest bardzo trudne, a niedobory mogą grozić wystąpieniem poważnych chorób, takich jak cukrzyca, nowotwory, osteoporoza i inne. Aby wyrównać niedobory można stosować suplementację lub przyjmować tran.
  2. Biała mąka jest mało wartościowa. Istnieje wiele przeciwstawnych opinii na temat szkodliwości tłuszczów i węglowodanów. To jedne, to drugie oskarżane są o wywoływanie chorób serca czy otyłości. Jedno jest pewne: produkty z mąki rafinowanej mają o wiele mniejszą wartość odżywczą w porównaniu do produktów pełnoziarnistych. Powodują one gwałtowne skoki poziomu glukozy we krwi przyczyniając się do wielu chorób. Więcej na ten temat tu:
  3. Suplementy nie zastąpią prawdziwego jedzenia. Choć suplementy bywają przydatne, zwłaszcza w przypadku trudnych do wyrównania niedoborów witaminy D czy magnezu, produkowane obecnie preparaty nie są i długo nie będą w stanie dostarczyć nam tylu różnorodnych składników, ile może dostarczyć dobrze zbilansowana dieta. Pomysł, że wystarczy zaspokoić głód byle czym i wziąć magiczną tabletkę ciągle jest rodem z science-fiction.photo1cd-00020
  4. Krótkotrwałe diety nie zdają egzaminu, potrzebna jest zmiana stylu życia. Magiczna dieta może przynieść szybkie rezultaty np. w postaci spadku masy ciała, ale po jej zakończeniu większość osób rzuca się na to, czego nie wolno mu było jeść w trakcie jej trwania i błyskawicznie nadrabia utraconą wagę, często z nawiązką. Trwałe zmiany i korzyści dla zdrowia może przynieść tylko powolna lecz stała zmiana stylu odżywiania się.
  5. Najzdrowsze jest nie przetworzone jedzenie. Od tej zasady są wyjątki, ale generalnie im mniej przetworzone jedzenie, tym więcej w nim składników odżywczych. Jeśli spoglądając na swój posiłek nie bardzo jesteś w stanie rozpoznać, z jakich składników został on przyrządzony, może oznaczać to, że jesz wysoko przetworzony produkt, mocno dosłodzony, zawierający tłuszcze trans i nadmiar soli uzupełnione rozmaitymi substancjami chemicznymi, których nie sposób odnaleźć w naturalnych pokarmach.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>