Zimowa szkoła przetrwania

IMG_0666

Nie ma co ukrywać – zima zbliża się wielkimi krokami, a w niektórych regionach rozpanoszyła się już na dobre. Nie oznacza to jednak, że musisz spędzić ją popadając z jednej infekcji w drugą, wydając krocie na leki i zużywając tony chusteczek jednorazowych. Jak dotąd ani natura, ani nauka nie stworzyła metody bezpiecznej hibernacji dla człowieka, więc nie pozostaje nic innego jak zmierzyć się z tym corocznym wyzwaniem. Na szczęście istnieją sposoby na to, żeby przetrwać zimę z podniesioną głową i w dobrej kondycji, niezależnie od pogody.

  1. Postaraj się nadrobić brak snu. Co prawda nie do końca da się wyspać na zapas, ale dłuższy sen o tej porze roku jest  naturalny dla organizmu ze względu na krótszy dzień i pobudzi układ immunologiczny do lepszej pracy, co pomoże zapobiegać infekcjom i sprawnie zwalczać te, którym ulegniemy. Biorąc pod uwagę, że i tak większość z nas nie dosypia, popołudniowa drzemka czy wcześniejsze pójście do łóżka wieczorem jest dobrym sposobem dbania o zdrowie. W żadnym wypadku nie jest to lenistwo! Pozbądź się w tym względzie wyrzutów sumienia a jeśli ktoś będzie próbował wywołać w Tobie poczucie winy, to już jego problem. W dłuższej perspektywie dbanie o zdrowie jest znakomitą inwestycją a nikt nie zrobi tego tak dobrze, jak Ty sam.
  2. Pamiętaj o jedzeniu warzyw i owoców. Pomimo, że zimą chętnie sięgamy po bardziej kaloryczne potrawy, znajdź  w Twoim codziennym jadłospisie miejsce na kilka porcji warzyw i owoców. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, sięgnij po klementynkę lub suszone owoce (miej na uwadze, że rodzynki czy suszone morele, choć zdrowe, są bardzo kaloryczne i nie jedz ich w nadmiarze). Z warzyw można ugotować rozgrzewającą zupę, która nie tylko dostarczy Ci porcję minerałów i witamin, ale także poprawi humor.foto-28 (3)
  3. Stwórz okazję do wspólnych zabaw na dworze. Zima nie musi i nie powinna być czasem przesiadywania na kanapie (przynajmniej nie bez przerwy). Namów rodzinę lub znajomych na wyjście na lodowisko, wspólne lepienie bałwana, budowanie igloo czy szaloną bitwę na śnieżki. Wybierzcie się na sanki lub dłuższy spacer po lesie, który o tej porze roku jest wyjątkowo piękny. Trzeba tylko pamiętać o praktycznym stroju i ciepłych nieprzemakalnych butach. Jeśli jesteś wyjątkowym zmarzlakiem zabierz ze sobą termos z gorącą herbatą.
  4. Patrz pod nogi. Zima jest okresem, w którym zdarza się szczególnie dużo wypadków. Śliskie, oblodzone schody, niedokładnie odśnieżone chodniki powodują, że łatwo o upadek, co może się skończyć nawet złamaniem kończyny i przymusowym leżeniem przez kilka tygodni w łóżku. Na bieganie po mieście wybierz buty na płaskim obcasie z bieżnikowaną podeszwą zamiast eleganckich botków na szpilce. Te drugie zachowaj na specjalne okazje, kiedy nie będziesz się przedzierać przez śniegi i lody.
  5. Zadbaj o odpowiednie śniadanie. Zimą dobrze sprawdza się owsianka. Nie tylko zjesz coś ciepłego przed wyjściem z domu, ale dostarczysz organizmowi błonnik, witaminy i minerały. Owsianka jako produkt pełnoziarnisty jest trawiona wolniej, energia podczas jej trawienia uwalnia się stopniowo, co sprawia, że dłużej będziesz odczuwać sytość i nie grozi Ci nagły spadek poziomu glukozy, co objawia się wilczym apetytem czy nawet osłabieniem lub zawrotami głowy.IMG_0668

One Response to Zimowa szkoła przetrwania

  1. Cyanide123 pisze:

    Warto też wzmacniać swoją odporność :) Ja stosuję probiotyk Dicoflor Complex. Zawiera on cynk i kwas foliowy, które jeszcze dodatkowo wzmacniają nasz system odpornościowy. Bardzo jestem zadowolona z jego działania – żadnych przeziębień i innych choróbsk ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>